ویژگی های یک پوستر خوب

     ویژگی های یک پوستر خوب
 

پوستر (وسیله ای ارتباطی)

نیاز به پوستر در زندگی شتابان و ماشینی به عنوان یکی از وسایل ارتباطی موثر همراه با منتقل کردن پیام با هدف پیام رسانی تولید می شود. پوستر دارای کلمات ، تصاویر و سمبل هائی است که یک پیام را القا می کند .
● پوستر از نظر موضوع:
پوستر را می توان به سه گروه تجاری، فرهنگی و اجتماعی تقسیم کرد:
۱) پوسترهای تجاری: موضوع گروه تجاری، محصولات تولید شده و در زمینه های مختلف و در خدمات بازرگانی است.
۲) پوسترهای فرهنگی: موضوع گروه فرهنگی، تمام زمینه های فرهنگی مانند اطلاع رسانی، برگزاری سمینارهای فرهنگی، انجام خدمات فرهنگی، مراسم یادبود، بزرگداشت ها و موضوعات مشابه است. پوسترهای آموزشی هم در این گروه قرار می گیرد.
۳) پوسترهای اجتماعی: در زمینه هایی مانند هشدار دادن نسبت به رفتارهای غلط، راهنمایی اخلاقی و رفتاری، تشویق به رعایت قوانین، حفظ محیط زیست، رعایت بهداشت، تشویق برای همبستگی های گوناگون و ... طراحی می شوند.
(پوسترهای سیاسی و مذهبی در گروه اجتماعی قرار می گیرند و پوسترهای تئاتر، موسیقی، جشنواره ها زیر گروه پوسترهای فرهنگی هستند.)
● ویژگی های بصری پوستر:
▪ در پوستر هم «فرم» و «رنگ» عوامل اصلی بصری هستند. طراحی پوستر باید تسلط لازم برای به کارگیری این دو عامل داشته باشید «خلاقیت» عامل مهم دیگری است که می تواند تاثیر به سزایی در برتری یک پوستر نسبت به پوستر دیگری داشته باشد.
▪ شعار در پوستر اهمیت به سزایی دارد. رابطه ی عنوان یا شعار با تصویر هدف و پیام کلی را بیشتر مشخص می کند.
▪ پوستر بیشتر برای دیدن طراحی می شود تا خواندن.
▪ پوستر باید بتواند ایجاد نوعی شوک آنی کند تا مخاطب را برای چند لحظه تا چند ثانیه جذب پوستر کند.
▪ فضای کلی پوستر باید با موضوع آن متناسب باشد.
▪ کلیت بصری پوستر باید صریح و ساده حرف خود را بزند و نباید از مفاهیم تصویری گوناگون و پیچیده در پوستر استفاده شود تا مخاطب بتواند در زمان کوتاه پیام را جذب کند.
▪ شعار اصلی پوستر باید صریح و ساده باشد. اگر شعاد طولانی باشد مجالی برای خواندن آن در یک لحظه نخواهد بود.
▪ انتخاب کلمات در شعار از جنبه های معنایی باید با دقت انتخاب شود تا جنبه ی پند و اندرز پیدا نکند و بیننده را به کسالت ناشی از لحن پند واندرز و نصیحت مبتلا نکند.
▪ پوستر باید از خلاقیت و ابتکار هنری بهره کافی داشته باشد.
▪ در پوستر باید جنبه های فرهنگی حاکم در جامعه در نظر گرفته شود و حرمت ارزشها رعایت گردد.
▪ مکانهای احتمالی نصب در نظر گرفته شود.

فهرست  برگزیدگان  دومین جشنواره دومین جشنواره روابط عمومی صنعت نفت

 

فهرست  برگزیدگان  دومین جشنواره روابط عمومی های برتر صنعت نفت  

پایگاه اطلاع رسانی وزارت نفت در گزارشی اسامی برگزیدگان دومین جشنواره روابط عمومی های برتر صنغت نفت در سه سطح استانی و منطقه ای؛ ملی و شرکت های اصلی را به شرح ذیل اعلام کرد:

برگزیدگان سطح استانی و منطقه ای

*سید جواد موسوی رییس روابط عمومی شرکت گاز استان گلستان  رتبه اول رشته ایده های برتر،  رتبه اول رشته ارتباطات مردمی، رتبه سوم رشته ارتباطات رسانه ای

* مهدی دهقانی رییس روابط عمومی منطقه ۵ عملیات انتقال گاز رتبه دوم رشته مدیریت بحران و رتبه سوم برنامه جامع و سالانه

* محمدعلی فتح الله زاده رییس روابط عمومی شرکت گاز استان آذربایجان شرقی رتبه سوم رشته ایده های برتر و رتبه سوم رشته انتشارات

* عباس سلیمانی رییس روابط عمومی شرکت پالایش نفت امام خمینی شازند رتبه دوم رشته ارتباطات مردمی و

رتبه دوم رشته ارتباطات رسانه ای

* مجتبی قنواتی سرپرست روابط عمومی شرکت سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی رتبه شایسته تقدیر رشته انتشارات و رتبه شایسته تقدیر رشته برنامه جامع  و سالانه

* سید حسین موسوی رییس روابط عمومی شرکت پتروشیمی برزویه(نوری) رتبه اول رشته برنامه جامع و سالانه

* محمد نور محمد رئیس روابط عمومی شرکت نفت وگاز پارس رتبه اول رشته انتشارات

* شاپور یاوری رییس روابط عمومی شرکت پتروشیمی بندر امام رتبه اول رشته پژوهش و افکارسنجی

* سید محمد علی مجتهدزاده سرپرست روابط عمومی شرکت پالایش نفت بندرعباس رتبه اول رشته ارتباطات رسانه‌ای

* اسفندیار صلاحت پور سرپرست روابط عمومی شرکت پتروشیمی مارون رتبه اول رشته تبلیغات و اطلاع رسانی

* رحیم محمدی رییس روابط عمومی شرکت ملی  پخش فرآورده های نفتی منطقه ساری رتبه اول رشته ارتباطات الکترونیک

* عباس کاظمی رئیس روابط عمومی شرکت بازرگانی پتروشیمی رتبه اول رشته مدیریت بحران

* مصطفی حجه فروش سرپرست روابط عمومی منطقه۲عملیات انتقال گاز رتبه دوم رشته برنامه جامع و سالانه

* محمد صادق حاجیان رییس روابط عمومی شرکت پالایش نفت اصفهان  رتبه دوم رشته ایده های برتر

* مسعود نوری رییس روابط عمومی شرکت گاز استان تهران رتبه دوم رشته انتشارات

* سید محمدباقر یوسف زاده رییس روابط عمومی شرکت  گاز استان فارس رتبه دوم رشته پژوهش و افکارسنجی

* سید روح اله یزدانخواه رییس روابط عمومی شرکت پتروشیمی  کارون رتبه دوم رشته تبلیغات و اطلاع رسانی

* محمدرضا بخشعلی زاده رییس روابط عمومی منطقه ۸عملیات انتقال گاز رتبه دوم رشته ارتباطات الکترونیک

* غلامعلی صیادی رییس روابط عمومی شرکت گاز استان مرکزی رتبه سوم رشته ارتباطات مردمی

* حسین محمدقاسمی رییس روابط عمومی شرکت گاز استان اردبیل رتبه سوم رشته مدیریت بحران

* محمد حسین نفتی رییس روابط عمومی شرکت گاز استان خراسان رضوی رتبه سوم رشته ارتباطات الکترونیک

*داریوش چهرازی رئیس روابط عمومی شرکت نفت خزر رتبه سوم رشته تبلیغات و اطلاع رسانی

* سید اسد میرعالی رییس روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه اهواز رتبه سوم رشته پژوهش و افکارسنجی

* محسن شجاعی رئیس روابط عمومی شرکت ملی صادرات گاز ایران رتبه شایسته تقدیر رشته برنامه جامع و سالانه

* شمس اله شیردل رییس روابط عمومی مجتمع پالایش گاز پارس جنوبی رتبه شایسته تقدیر رشته ایده های برتر

* ابوالفضل نعمتی رییس روابط عمومی شرکت پالایش گاز شهید هاشمی نژاد رتبه شایسته تقدیر رشته پژوهش و افکارسنجی

* حسین عرب رییس روابط عمومی شرکت گاز استان مازندران رتبه شایسته تقدیر رشته پژوهش و افکارسنجی

* ابراهیم افشاری رییس روابط عمومی شرکت پتروشیمی تبریز رتبه شایسته تقدیر رشته ارتباطات رسانه ای

* علیرضا مسلم رییس روابط عمومی شرکت ذخیره سازی گاز طبیعی رتبه شایسته تقدیر رشته تبلیغات و اطلاع رسانی

* سید احمد خدایی رییس روابط عمومی شرکت گاز استان اصفهان رتبه شایسته تقدیر رشته ارتباطات الکترونیک

* سید جواد حسینی رییس روابط عمومی شرکت ملی  پخش فرآورده های نفتی منطقه البرز رتبه شایسته تقدیر ارتباطات مردمی

برگزیدگان سطح شرکت های گستره ملی

*مجید شهیدی  رئیس روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران رتبه اول رشته برنامه جامع و سالانه، رتبه اول رشته پژوهش و افکارسنجی، رتبه اول رشته ارتباطات رسانه ای، رتبه اول رشته مدیریت بحران، رتبه دوم رشته ایده های برتر، رتبه سوم رشته ارتباطات مردمی

* عباس اعظمی رییس روابط عمومی شرکت انتقال گازایران رتبه دوم رشته برنامه جامع و سالانه، رتبه سوم رشته انتشارات، رتبه سوم رشته پژوهش و افکار سنجی، رتبه سوم رشته ارتباطات رسانه ای و رتبه سوم رشته ایده های برتر

* رییس روابط عمومی شرکت نفت فلات قاره ایران رتبه دوم رشته ارتباطات رسانه ای، رتبه سوم رشته ارتباطات الکترونیک، رتبه سوم رشته تبلیغات و اطلاع رسانی، رتبه سوم رشته برنامه جامع و سالانه

* علی اصغر سالمی رئیس روابط عمومی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران رتبه اول رشته ایده های برتر، رتبه دوم رشته ارتباطات مردمی، رتبه دوم رشته پژوهش و افکارسنجی، رتبه دوم رشته تبلیغات و اطلاع رسانی

* جواد مروی رییس روابط عمومی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت رتبه اول رشته انتشارات، رتبه اول رشته ارتباطات مردمی

* عبدالحسین رضایی زاده رئیس روابط عمومی شرکت ملی  مناطق نفت خیز جنوب رتبه اول رشته ارتباطات الکترونیک، رتبه دوم رشته انتشارات

* علیرضا نیل درار رئیس روابط عمومی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران  رتبه اول رشته تبلیغات و اطلاع رسانی

* مجتبی دزفولی نسب رئیس روابط عمومی منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس رتبه دوم رشته ارتباطات الکترونیک

* حسین رضا فارسی جوکار رئیس روابط عمومی دانشگاه صنعت نفت رتبه شایسته تقدیر رشته انتشارات

برگزیدگان سطح شرکت های اصلی

* مجید بوجار زاده رئیس روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران رتبه اول رشته ایده های برتر، رتبه اول رشته ارتباطات مردمی، رتبه اول رشته مدیریت بحران، رتبه دوم رشته پژوهش و افکارسنجی، رتبه سوم رشته برنامه جامع و سالانه، رتبه سوم رشته انتشارات، رتبه سوم رشته ارتباطات رسانه ای، رتبه سوم رشته ارتباطات الکترونیک

* منوچهر خندان رئیس روابط عمومی شرکت ملی نفت ایران رتبه اول رشته ارتباطات الکترونیک، رتبه اول رشته تبلیغات و اطلاع رسانی، رتبه دوم رشته انتشارات، رتبه دوم رشته ارتباطات رسانه ای، رتبه دوم رشته برنامه جامع و سالانه، رتبه دوم رشته ایده های برتر، رتبه سوم رشته پژوهش و افکارسنجی

* سیدعلیرضا سادات میر رئیس روابط عمومی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی  ایران رتبه اول رشته ارتباطات رسانه ای، رتبه اول رشته برنامه جامع و سالانه، رتبه دوم رشته تبلیغات و اطلاع رسانی، رتبه سوم رشته ایده های برتر

* شمس اله جشنی رئیس روابط عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی رتبه اول رشته انتشارات، رتبه اول رشته پژوهش و افکارسنجی، رتبه دوم رشته ارتباطات الکترونیک، رتبه دوم رشته تبلیغات و اطلاع رسانی

گفتنی است، دومین جشنواره روابط عمومی های برتر صنعت نفت به همت اداره کل روابط عمومی وزارت نفت با هدف ارتقاء سطح روابط عمومی های این صنعت در ابعاد مختلف برگزار شد

افتخار می کنم پوستر چسبان روابط عمومی باشم !

افتخار می کنم پوستر چسبان روابط عمومی باشم !

به گزارش چلیک نیوز َ در چهارمین همایش مدیران روابط عمومی صنعت نفت دکتر کاظم متولی یکی از سخنرانان این همایش بود . وی که از زمره دانش آموختگان دوره آموزش ارتباطات واساتید و پیشکسوتان روابط عمومی  ایران است با افتخار خطاب به مدیران روابط عمومی حاضر در کارگاه آموزشی " رویکردهای اجرایی در روابط عمومی گفت : افتخار می کنم پوستر چسبان روابط عمومی باشم !

وی با تاکید بر ضرورت استفاده هر چه بیشتر از ابزارهای اطلاع رسانی برخلاف برخی دیدگاهها که اعلام می کنند دوره پوستر چسبانی روابط عمومی ها به سر آمده است گفت : پوستر یکی از ابزارهای کار اطلاع رسانی در روابط عمومی است به شرط آنکه ویژگی های محتوایی و شکلی آن رعایت شود.