روابط عمومي ويروسي در همایش ششم روابط عمومی الکترونیک

روابط عمومي ويروسي، عنوان مقاله اي است که توسط "جواد افتاده" در ششمين همايش روابط عمومي الکترونيک ارائه مي شود.
 وي که مقالاتش در دوره چهارم و پنجم اين همايش به عنوان برترين مقالات، برگزيده شده بود در چکيده جديدترين مقاله خود آورده است:
نشر و توزيع پيام در رسانه هاي امروز به خصوص رسانه هاي اجتماعي به قدري زياد است که ديده شدن يک پيام نياز به الزامات و استراتژي هاي خاصي دارد. به عبارتي پيام روابط عمومي چطور مي تواند در جهان رسانه اي امروز ديده شود و در عين حال تاثيرگذاري لازم را داشته باشد؟
به نظر مي رسد روابط عمومي در اين برهه از زمان با تبلور رسانه هاي اجتماعي نياز به تغيير در ساختار توليد و نشر پيام دارد. اين در حالي است که از گذشته تاکنون پيام هاي گوناگوني از سوي روابط عمومي سازمان ها و شرکت هاي مختلف جهت متقاعدسازي افکار عمومي در رسانه هاي آنلاين و آفلاين منتشر مي شود اما اين بار گستردگي پيام در رسانه هاي اجتماعي عرصه جولان روابط عمومي را روز به روز فشرده و کم اثرتر کرده است.
امروز با ظهور رسانه هاي اجتماعي شاهد شکل جديدي از ارتباطات با عنوان ارتباطات ويروسي هستيم که در آن پيام همانند ويروس در سطح رسانه هاي اجتماعي و ساير رسانه ها نمايان و تاثيرگذار است. شايد بتوان، پيامي که در ارتباطات ويروسي مننشر مي شود را "پيام ويروسي" و روابط عمومي که اين پيام را منتشر کرده باشد را "روابط عمومي ويروسي" عنوان نهاد.
آنچه که مسلم است، روابط عمومي ويروسي شکل جديدي از روابط عمومي نيست بلکه روابط عمومي است که تمرکز اصلي آن بر روي پيام و نحوه انتشار آن است. اين روابط عمومي کمتر بر روي انتشار پيام در رسانه هاي جمعي تمرکز دارد بلکه تمرکز اصلي آن به روي تاثير پيام در فرد و رسانه هاي اجتماعي است. فردي که با تزريق انگيزه از سوي روابط عمومي همانند يک رسانه پيام را براي ساير افراد ارسال مي کند.
به عبارتي، روابط عمومي با تکيه بر بازاريابي ويروسي پيام را در رسانه هاي اجتماعي منتشر و مخاطب را درگير مي کند. اما اين بار مخاطب روابط عمومي ويروسي، مخاطب منفعل و فعال گذشته نيست بلکه کاربراني هستند که هر روز پيام هاي زيادي دريافت و ارسال مي کنند. به عنوان مثال شايد بتوان گفت، پيام ويروسي همانند ويروس به سمت جامعه حرکت مي کند و هرکسي که در سر راه باشد را آلوده مي کند و از فردي به فرد ديگر منتقل مي شود، بنابراين دامنه توزيع گسترده و نشر عظيمي پيدا مي کند.
در اين مقال سعي مي شود مراحل توليد پيام ويروسي و استراتژي روابط عمومي ويروسي در رسانه هاي اجتماعي بررسي شود و به دنبال حل اين سوال باشد که چطور پيام روابط عمومي مي تواند در رسانه هاي گوناگون تاثيرگذارتر باشد؟
ششمين همايش روابط عمومي الکترونيک 31 ارديبهشت ماه سال جاري و سه روز پس از روز ارتباطات و روابط عمومي در تقويم رسمي کشور در هتل المپيک تهران برگزار خواهد شد. در اين روز در کنار ارائه جديدترين مقالات علمي در حوزه روابط عمومي الکترونيک از مقام علمي دکتر داود زارعيان، تجليل خواهد شد.